• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۲۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
اقتصادی » مسکن

موقعیت های ترانزیتی را به بهایی کم از دست ندهیم

جمهوری اسلامی ایران موقعیت های ترانزیتی خوبی دارد که نباید به بهایی کم از دست داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی راه اهن ، ایران از کشورهایی است که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند بوده که با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد؛ می تواند از این مزایا برای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند. 

در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان را در خود جای داده است. 

این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود.

در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران ، روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان است که می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند.

از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است. 

به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با 15 کشور از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و در این حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش کند.

از طرف دیگر این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر دراختیارداشتن منابع وثروت های ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه موثر باشد.

ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق خطوط ریلی بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.

حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن معتقد است : گسترش ارتباطات در کریدورهای بین المللی و ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقلی مهم ترین عامل برای افزایش 100 درصدی تناژ بار ترانزیت می تواند برای سال های پس از تحریم در کشور باشد، که سیاست های گسترش کریدورهای بین المللی به خصوص در همسایگی با کشورهای گرجستان و آذربایجان و منطقه آسیای میانه و قفقاز و نیز افزایش فعالیت بندر امیرآباد و پایانه حمل و نقلی اینچه برون از برنامه های راه آهن است که می تواند به رشد ترانزیت منجر شود. 

در دوران تحریم بسیاری از صنایع کشور دچار رکود اقتصادی و به طور کلی کمبود منابع مالی و سرمایه گذاری شدند، وضع صنعت ریلی هم از این موضوع مستثنی نبود، رکودی که صنعت ریلی را با کمبود قطعات مورد نیاز، تجهیزات بروز و نبود ناوگان مناسب مواجه کرد اما این صنعت در کنار سایر صنایع کشور توانست به اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری کند و نهایت حمایت را از تولیدات داخلی کرد و خود را در سطح رقابت با کشورهای دنیا قرار داد. 

حالا که توانستیم در این بازه زمانی سهم قابل توجهی را در بازار جهانی آن هم در صنعت مهمی چون ریل از آن خود کنیم، بهتر است فکری هم به حال سهم بار در مقایسه با بخش های مختلف حمل و نقلی دیگر و مهم تر از همه توسعه ترانزیت داشته باشیم.

حال که دوران سخت تحریم ر پشت سر گذاشته ایم بهتر ست اقداماتی را در جهت جذب صاحبان بار و استفاده کشورهای همسایه از مسیرهای ترانزیتی کشور انجام دهیم. 

مدیران ریلی بر این باورند که برای جذب صاحبان بار به استفاده از مسیرهای ریلی کشور و همچنین ورود بخش خصوصی در جهت ارتقای سهم ترانزیت ، باید مشوق هایی را در نظر گرفت.

فراموش نکنیم اگر قرار باشد ما در راه آهن سهم جابجایی بار را از آن خود کنیم و ترانزیت را طبق افق 1404 افزیش دهیم، باید برای ایجاد یک جهش بزرگ در مسیر توسعه گام های اساسی برداریم و برای خروج از این دایره بسته و بن بست، درهای ورودی را برای حضور سرمایه گذاران باز نگه داریم و سهم بازارهای بین المللی را از آن خود کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
وضعیت مطلوب ذخایر خونی در یزد
قائم‌پناه: گازوئیل با سولفور بالا صحت ندارد
کمبود مرکز نگهداری برای معتادان در ۷ استان کشور
آغاز ساخت مدرسه ۱۲کلاسه تیزهوشان پسرانه خیّرساز در ماکو
قاچاقچی تریاک با ۳۴ کیلو ماده مخدر در قم دستگیر شد
انتخابات الکترونیکی شوراها در مازندران زیر ذره‌بین ۳۰۰ ناظر
تخصیص ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه‌تمام تربت‌جام و صالح‌آباد
آیت‌الله ناصری: تفکر و برنامه‌ریزی، کلید بهره‌برداری صحیح از نعمت‌ها
فعالیت ۲۷ شرکت اقتصاد دیجیتال در اردبیل
برگزاری همایش مهر ماندگار در شهرستان ماکو
معرفی مستند‌های بلند جشنواره سینما حقیقت
بندرانزلی پرباران‌ترین شهر گیلان شد
بررسی راهکارهای مدیریت پایدار خاک در نشست روز جهانی خاک چالدران
متهمان پرونده اردوگاه بم کارمند دولت نبوده‌اند
اهدای ۱۳۵ سری جهیزیه به‌نوعروسان تربت جامی
افتتاح دبستان ۳ کلاسه در روستای تازه‌آباد کوهدشت
اجرای محله محور بهینه‌سازی مصرف در قم
تعامل با دانشگاه و حوزه، راه ارتقای عملکرد دستگاه قضایی
استمرار پایش مشترک آنفولانزای پرندگان در زیستگاه‌های شهرستان چایپاره
مرغِ گران، مدیریتِ نایاب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است
شاخص هوای شیراز امروز ۱۱ آذر ۱۴۰۴
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
دانش‌ قرارگاه‌خاتم‌الانبیا به‌بخش‌های دولتی‌وخصوصی منتقل‌شود
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها دور کار
بارش باران در غرب، شمال غرب و شمال کشور
سقف کیفری مهریه مشخص شد
کالابرگ الکترونیک؛ تضمین قیمت ثابت برای دهک‌های هدف
مدارس و دانشگاه‌های تهران فردا ۱۲ آذر حضوری شدند
۱۰۰ هزار میلیارد تومان کالابرگ پرداخت شد
آمریکا در ونزوئلا دنبال چیست؟!
نامه ایران، روسیه و چین درباره پایان قطعنامه ۲۲۳۱
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است
استان یزد فردا بارانی می شود
کشف باند توزیع شیشه در فیروزکوه با شگرد پنهان‌سازی در لوازم آرایشی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
پایان عملیات تعریض پل و آماده‌سازی کامل زیرگذر فیجان  (۱ نظر)
طرح ملی نشت‌یابی هوشمند آب با فناوری ماهواره‌ای  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)