تاکید بر خروج کالا از بنادر
وزیر راه و شهرسازی گفت: خروج کالا از بنادر، اهمیت زیادی دارد، زیرا حجم انبارها در بنادر زیاد نیست و به همین دلیل نگران هستیم.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ آقای محمد اسلامی در حاشیه همایش سراسری مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که به شکل ویدئوکنفرانسی انجام شد افزود: نگران هستیم رسوب به حدی شود که دیگر قادر به جذب کالا نباشیم که امیدواریم در این زمینه، تصمیمات گرفته شده، عملیاتی شود.
وی درخصوص برنامهریزیها برای کاهش رسوب بار در بنادر و تسهیلگیری در این زمینه گفت: ظرفیت بنادر کشور برای تخلیه و بارگیری حدود ۲۴۰ میلیون تن است که برای این میزان، بنادر ما به اندازه کافی و مجهز است.
اسلامی اضافه کرد: به همین دلیل هیچ موقع در بنادر برای تخلیه و بارگیری مشکلی نداشتیم و نخواهیم داشت. در این خصوص در تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در حدود ۴۰ درصد بهره وری در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده و با معطلی کمتر، کشتیها برای تخلیه یک رکورد به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: در این زمینه آن چیزی که برای خروج بار از بنادر اتفاق میافتد از حیطه اختیار وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر خارج است و مربوط به مسائل مالی و گمرکی است. صاحب کالا باید در این زمینه مسائل خودش را برای واردات و اسنادی که به گمرک ارائه میدهد، بابت خروج بار از بندر حل و فصل کند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: به همین دلیل در سفری که معاون اول رئیسجمهور به بندرعباس داشتند، دیدن آخرین وضعیت و شناسایی گلوگاهها در بحث تاخیر در خروج بار از بنادر بود تا بتوان با تصمیمات مدیریتی آن را برطرف کرد.
وی افزود: خوشبختانه این اتفاق افتاد و با تشکیل یک کارگروه با حضور معاونان وزرا که در بندرعباس شکل گرفت، مسائل بررسی و صورتجلسهای تنظیم شد تا تسهیلگری در تخلیه انجام گیرد.
اسلامی ادامه داد: در این میان بعضی از کالاها مثل روغنها که مخازن آن در بنادر است به تدریج تخلیه میشوند، اما سایر کالاها هیچ دلیلی ندارد که بیش از حد مجاز و لازم در بنادر رسوب داشته باشند. امیدواریم با هماهنگی و تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شد، روند رسوب کالاها کاهشی و خروج آنها از بنادر افزایش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص طرح آزمایشی یک در میان نشستن مسافران هوایی از ابتدای آبان ماه امسال و اینکه آیا این طرح اجرایی خواهد شد، گفت: در بازدیدی که آقای زالی به عنوان رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان تهران از فرودگاه مهرآباد، شرکتها، هواپیماها و سیستمهای هندلینگ داشتند، در گزارشی که داشتند از عملیات انجام گرفته بسیار راضی بودند.
وی افزود: درخصوص این طرح تعدادی از شرکتها از ۱۰ روز پیش شروع به پذیرش مسافر در هواپیماها به صورت یک در میان کردند تا در ادامه هرچه به اول آبانماه نزدیکتر میشویم بقیه شرکتها نیز این فاصله را رعایت کنند. در تفاهمی که از لحاظ شیوه نامهای با وزارت بهداشت و کمیته بهداشتی انجام گرفت، چون هواپیما هر سه دقیقه یکبار هوای داخل آن تخلیه میشود نگرانی از بابت ماندگاری یک هوای آلوده وجود ندارد.
وی ادامه داد: حتی ایکائو هم در سندی که منتشر کرد این مساله را الزام نکرد، اما این موضوع یعنی رعایت فاصله در سفرهای هوایی به لحاظ روانی و به دلیل اینکه یک مطالبه اجتماعی بود به همین دلیل تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان در هواپیماها الزامی شود. طبیعی است که این مساله روی هزینه بلیت تاثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیر از این نداریم.
این مقام مسئول گفت: به همین دلیل برخی از شرکتها این کار را شروع و در ادامه به بقیه هم تسری داده میشود. دلیل تاخیر هم این بود که یکسری شرکتها بلیت پیشفروش کرده بودند که قرار شد به تدریج و حداکثر اول آبان این فاصلهگذاری رعایت شود و بعد از زمان اعلام شده هیچ شرکتی مجاز نیست بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود مسافر پذیرش کند.
در ادامه اسلامی، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف افرادی که هنوز در طرح اقدام ملی مسکن آوردهای نداشتهاند، چطور خواهد بود و آیا در فهرست ذخیره یا حذف قرار خواهند گرفت؟ گفت: لازم است کسانی که اقدام به واریز وجه نکردهاند و قصد دارند خانهدار شوند، هرچه سریعتر این کار را بکنند.
وی افزود: برای پول واریزی زمانبندی لازم برای اقساط انجام گرفته و به همین خاطر تا اول آبان این مساله تمدید و حداکثر یک بار خواهد بود. خوشبختانه روند واریز وجه افزایشی بوده و امیدواریم همین روند ادامه پیدا کرده تا سریعا تعیین و تکلیف شود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در بحث آمار خانههای خالی که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده آن را قبول ندارد، اضافه کرد: در بخش خانههای خالی وزارت راه و شهرسازی براساس قانون عمل کرد. یعنی واحدهای خالی شناسایی، اعتبار سنجی و در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت که حالا آنها هرطور که علاقهمند هستند، با این مساله برخورد خواهند کرد.
وی گفت: وظیفه ما انجام و هیچکس به وزارت راه و شهرسازی اعلام نکرده است که سامانه مشکل داشته است. در این خصوص مشکل تنها اعتراض صاحبخانهها میتواند باشد که بگویند خانه ما خالی نیست. به همین دلیل در فهرست ۹۲ هزارتایی که اعلام شد هیچکدام از صاحبخانهها اعتراضی نداشتند و این مساله تایید عملکرد درست سامانه ما بوده است.
این کاری بود که به موجب قانون انجام دادیم و از این به بعد اخذ مالیات، نحوه محاسبه و دریافت آن با وزارت اقتصاد و دارایی است.