ضرورت ورود اساتید دانشگاه ها به تحول در علوم انسانی
رئیس شورای تحول در علوم انسانی : تحول در علوم انسانی باید به دست اساتید دانشگاهها انجام شود، زیرا شورای بیست نفری تحول در علوم انسانی نمیتواند برای گسترده وسیع دانشگاهها تصمیم بگیرد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای غلامعلی حداد عادل در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی افزود: دانشگاههای مختلف درخواست مشارکت در عرصه تحول دارند و ما به دنبال اینکه این دو مجموعه را به هم نزدیک کنیم تا بتوانیم از ظرفیت دانشگاهها استفاده کنیم البته این هم مهم است که دانشگاهها چگونه وارد شوند که کار از دست نرود؟ زیرا دانشگاهها باید با رعایت الگو و اسلوبی که نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهبری انقلاب را تأمین کند؛ در این زمینه فعال باشند.
وی در ادامه با تأکید بر بازنگری در ساختار شورای تحول و همکاریهای بین دستگاهی گفت: برای ایجاد تحول در علوم انسانی باید لوازمش از هر جهت فراهم شود آیا ما شرایط تحول را فراهم کرده ایم؟ خیر هنوز متناسب با عظمت کار لوازم فراهم نیست، زیرا تحول علوم انسانی یک کار دفعی موقت نیست.
رئیس شورای تحول در علوم انسانی افزود: ما تا پیش از این از میزان همکاری وزارت علوم راضی نبوده ایم یعنی برنامه درسی بدون تأیید شورای تحول ارائه میدادند که این ضعف بزرگ تا کنون ادامه داشته است.
آقای حداد عادل با گزارش عملکرد دوازده ساله خود بر شورای تحول علوم انسانی بر بایستههای تحول در علوم انسانی تأکید کرد و گفت: نوشتن مقاله، سخنرانی، برگزاری همایش، تألیف کتاب و نظریه پردازی را مهم میدانم و خودم اهلش هستم، اما اینها اگر چه لازم است، اما برای تحول در علوم انسانی کافی نیست آنچه مهم است پر کردن فاصله نظر تا عمل است و نیاز به مدیریت دارد در حدی که میتوان مدیریت را رسیدن از نظر به عمل تعریف کرد یا جمع آرمان گرایی وعمل گرایی دانست وگرنه اگر دهها همایش چنینی برگزار شود و تحول در کتب انجام نشود دانشگاه کار خودش را میکند و نظریه پردازان حرف خودشان را میزنند.
وی با اشاره به تشکیل شورای تحول علوم انسانی درنیمه دوم سال ۸۸ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا با ترکیبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرد با برگزاری جلسات هر دو هفته یکبار تا کنون ۲۹۵ جلسه داشته و تا کنون به ۱۶ رشته برای تحول اولویت داده ایم و برای هر یک از این رشتهها کارگروه خاصی تشکیل داده ایم که هفت تا پانزده استاد دانشگاه یا حوزه در هر کارگروه عضو هستند و در مجموع ۴۰۰ نفر در این کارگروهها عضویت دارند.
رئیس شورای تحول در علوم انسان با بیان اینکه چهار هدف عمده را در زمینه تحول مدنظر داریم: اسلامی شدن، بومی شدن، روزآمدی، کارآمدی که اهل فن به اهمیت هر یک از این اهداف واقفند گفت: بهترین مصداق وحدت حوزه و دانشگاه در شورای تحول اتفاق افتاده است، ما معاونتی داریم برای ارتباط با حوزه که باحضور روحانیونی که به تعبیر بنده دو زیستی هستند و میتوانند زبان مشترک بادانشگاهیان داشته باشند هر برنامهای باشد ما به قم میفرستیم و با دوستان دانشگاهی به گفتگو مینشینند.
آقای حداد عادل افزود: برخلاف تصورات بیرونی ما تا کنون هیچ مجادلهای میان حوزه و دانشگاه برای تحول نداشته ایم بله اختلاف نظر و سلیقه بوده، نقد بوده، اما مجادله نبوده است؛ خروجی تصمیم گیری با شورا است و ما از این مباحث و نظرات کتاب بیرون میآوریم.