پخش زنده
امروز: -
کارشناس فرهنگی گفت : در حوزه ی هنر و سینما اثری برای طرح اندیشه های امام راحل نداریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما آقای مهدی عظیمی میرآبادی در برنامه ی گفتگوی ویژه خبری به جایگاه اندیشه های حضرت امام راحل در عرصه ی آثار هنر و سینما پرداخت و افزود : سینما به نگاه امر به معروف و نهی از منکر بی توجه است.
متن این گفتگو به این شرح است :
مجری: چرا اساساً اثری در حوزه سینما و در سایر هنر ها به ویژه هنرهای نمایشی با موضوع امام (ره) و اندیشه های ایشان نداریم؟
آقای مهدی عظیمی میرآبادی کارشناس فرهنگی و کارگردان گفت: اگر بخواهیم به طور مطلق نگاه کنیم ، اساساً کاری که به وضوح اندیشه های امام (ره) را طرح کند و روی آن اصرار داشته باشد ، نداریم.
وی افزود : درباره تاریخ زندگی امام تعداد اندکی کار شده است ، البته باید بررسی شود آیا اهداف و اندیشه های امام راحل در قاب فرهنگ و سینما جاری شده است.
آقای عظیمی اضافه کرد : زمانی که حضرت امام ره می گویند با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم ؛ این نگاه، نگاه تربیتی و امر به معروف و نهی از منکر است و آن تبعاتی که متاسفانه در سینما گاهی اوقات به آن دامن زده می شود نتیجه بی توجهی به این نگاه است.
این کارشناس فرهنگی گفت : بی توجهی به نگاه حضرت امام به هنر و سینما هم در مدیریت این عرصه و هم در میان هنرمندان وجود دارد.
وی افزود : با توجه به اطلاعاتی که از حوزه سینما دارم ، برخی که در سینما کار می کنند معتقد به این موارد نیستند اما بیشتر از اینکه آنها مسئول پاسخگویی به این ماجرا باشند مدیران بخش فرهنگ و سینما هستند که باید پاسخ دهند.
آقای عظیمی میرآبادی گفت : در سینمای ما متاسفانه گاهی اوقات هنر، صنعت و رسانه روبه روی یکدیگر قرار می گیرند ، یعنی وقتی می خواهند چیزی را درباره ی ارزش های انقلاب و اسلام مطرح کنند یا با هنر در تعارض است یا با صنعت، در حالی که به این شکل نیست.
وی اضافه کرد : در واقع هنر یک وجه است، رسانه یک وجه و صنعت وجه دیگر ، اگر بخواهیم یک اثر درستی را به مخاطب منتقل کنیم باید به هر سه بپردازیم.
این کارشناس فرهنگی گفت : در پشت پرده فیلم های دنیا به ویژه امریکایی ها فرهنگ و آرزوهای امریکایی ، قطعا وجود دارد.
آقای عظیمی افزود : مسئله اساسی در بحث سینما این است که آنقدر موضوعات بزرگ و دست نخورده در سینما وجود دارد که کسی جرات پرداختن به آن را ندارد.
وی گفت : امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیر بسیار ویژه ای به کار بردند که شگفت انگیز بود و عنوان خمینی عظیم را به کار بردند، ما اگر می خواهیم که اندیشه های حضرت امام (ره) در سینما و در فیلم دنبالش بگردیم باید ببینیم تفسیری که رهبری معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی هایشان راجع به سینما و کارهایی که باید در فیلم انجام داد ، چیست و آنها را در نظر قرار دهیم.
این کارشناس فرهنگی اضافه کرد : به عنوان یک سینماگر که نسبتاً همراه و همسو با اهداف انقلاب اسلامی است ، دلم می سوزد که سال های اخیر مقام معظم رهبری خیلی به سینما نمی پردازند و حرفی راجع به سینما نمی زنند.
وی افزود : این یک دغدغه و نگرانی برای ما است، زمانی ایشان ، سینما را به عنوان یکی از کلید های پیشرفت کشور می نامیدند اما اکنون به دلیل برخی رفتارهای ما مدیران و سینماگران ، متاسفانه این نگاه را مقداری محدود کرده اند.
آقای بهروز افخمی نیز در این برنامه در پاسخ به پرسشی که چرا اثر سینمایی با موضوع زندگی، رویکرد و اندیشه های امام (ره) کمتر ساخته شده است؟ گفت : موضوع خیلی موضوع مهیب و ترسناکی برای فیلمسازان است. پرداختن به اندیشه های حضرت امام ره هم جنبه سیاسی دارد و هم بالاترین سطح اندیشه دینی و کلامی و عرفانی است که فهمیدن بیشتر آنها را سخت می کند.
مجری: فکر می کنید مشکل کجاست؟ ناتوانی سینمای ایران است؟ یا جوری رقابت است که ممکن است مانع این قضیه شود؟
آقای افخمی اضافه کرد : مسائلی که اکنون درباره حکومت و انقلاب موجب شده است گروه هایی از شخصیت های اصلی و هواداران سابق انقلاب در مقابل هم قرار بگیرند ، همان مسائل به صورت جدی تر و حساس تر در باره ی شخیصت امام (ره) هم وجود دارد.
وی گفت : به دلیل تفسیر گروه های مختلف یعنی اصلاح طلبان و اصول گرایان و کسانی که خود را از این دو گروه جدا می دانند، از مسائل فرهنگی ؛ به نظر می رسد آمادگی درگیری شدید به ویژه در مسائل فرهنگی و فیلمی که درباره شخصیت امام (ره) ساخته شده باشد ، داشته باشند.
مجری: فیلم فرزند صبح آماده شده؟ بالاخره اکران خواهد شد؟
آقای افخمی افزود : فیلم فرزند صبح آماده اکران است و فکر می کنم فیلم خیلی خوب و آبرو مندی شد و موفق شدیم نسخه کامل فیلم بر اساس مونتاژ مرحوم سیف اله و با کیفیت دیجتیال جدید فراهم کنیم.
این کارگردان سینما گفت : من از هزینه شخصی 400 میلیون تومان خرج کردم وموفق شدم تا نگاتیوی که در حال از دست رفتن بود پیدا و اصلاح کنم، بالاخره اختیاراتی برای پخش فیلم گرفتم و عجله ای ندارم.
آقای محدثی خراسانی شاعر نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رویکرد ادبیات به امام (ره) و اندیشه های امام را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: ادبیات ، در افقی که اندیشه های امام (ره) فراروی فرهنگ و معرفت ما گشود، دچار تحول شد و راه تازه ای پیدا کرد، که مبتنی بر پشتوانه های تاریخی بود.
وی افزود : در حوزه های مفهومی ، نگاه های تازه ای را امام (ره) فراروی ادبیات ما گذاشت.
این شاعر اضافه کرد : در بین هنرها ، شخصیت امام راحل و انقلاب اسلامی، بیشترین تجلی را دارد و به تصویر کشیدن شخصیت حضرت امام راحل و آرمان های ایشان کارنامه قابل قبولی دارد.
آقای حمید شاهنگیان آهنگساز نیز در این برنامه درباره رویکرد موسیقی به امام (ره) و اندیشه های ایشان گفت: حضرت امام (ره) همانطور که در بسیاری مسائل از جمله مسئله شطرنج سنت شکنی کردند ، سنت شکنی موثر ایشان در رابطه با موسیقی بود.
وی افزود : در سال های ابتدای انقلاب اسلامی به عنوان مسئول از جانب حوزه های علمیه تحت فشار بودم که به طور کلی صدا و سیما موسیقی نداشته باشد اما در این کلنجارها فقط حضرت امام (ره) به داد ما رسیدند، و اجازه دادند در مقابل ایشان ارگ نواخته شود و سرود شهید مطهری را تایید کردند.
این آهنگساز گفت : امام راحل ما را در موضعی به شدت متفاوت با روزهای قبل قرار دادند و فشارها از روی ما برداشته شد و به ما کمک کرد تا ما کار را ادامه دهیم.
مجری: به جز سرود خمینی ای امام سرود دیگر ماندگار وجود دارد؟
آقای شاهنگیان افزود : به نظرم سرود "خمینی ای امام" به لحاظ تاریخی شرایط ویژه ای یافت و بر دل ها نشست و ماندگار شد .
وی گفت : سرود دیگری در رابطه با حضرت امام (ره) باعنوان "الله اکبر، خمينی رهبر" داریم که قابل توجه است و پس از رحلت امام ایشان نیز دو سه کار خوب انجام شد که یاد حضرت امام (ره) را زنده نگه داشت.