• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۹۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

استفاده از چاپ سه‌بعدی و حسگر‌های نانولوله کربنی برای پرواز ایمن‌تر و ارزان‌تر

صنعت هوانوردی به دلیل خواص ویژه کامپوزیت‌های پیشرفته، نظیر وزن کم، استحکام و دوام بالا به سمت استفاده از چاپ سه‌بعدی و حسگر‌های نانولوله کربنی رفته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ همراه با افزایش بهره‌وری و عملکرد هواپیماها، استفاده از این مواد پیشرفته، طراحی و ساخت سازه‌ها و اجزای مقرون به صرفه را امکان‌پذیر می‌کند، هر چند چالش‌هایی نیز وجود دارد. رفع این چالش‌ها منجر به کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری انرژی در ساخت هواپیما می‌شود.

امروزه در بسیاری از قطعات هواپیما از کامپوزیت‌های چاپ سه‌بعدی استفاده می‌کنند. بهره‌گیری از نانولوله‌های کربنی (CNTs) در طول فرآیند ساخت قطعات بسیار مورد توجه است. برای چنین اجزایی، چاپ سه‌بعدی می‌تواند وسیله‌ای مقرون به صرفه برای ساخت و تعبیه بسته‌های حسگر یکپارچه فراهم کند.

محققان با حمایت پروژه DOMMINIO با بودجه اتحادیه اروپا در حال توسعه حسگر‌های تعبیه شده‌ای هستند که امکان نظارت در زمان واقعی هواپیما را در حین پرواز فراهم می‌کند. قطعات چاپ سه‌بعدی با الیاف نانولوله‌های کربنی داده‌هایی را تولید می‌کنند که سپس می‌توانند برای نظارت بر قطعه مورد استفاده قرار گیرند. این کار می‌تواند هزینه‌های مونتاژ را کاهش دهد و نیاز به استفاده از سیم‌های زیادی را برای اتصال حسگر‌ها به یکدیگر محدود کند.

دکتر موسی زارزوسو، دستیار پژوهشی در مؤسسه مواد IMDEA اسپانیا، می‌گوید: «حسگر‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از این الیاف ساخته شوند، که در مقایسه با مواد موجود بسیار سبک هستند و همچنین انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند. آن‌ها همچنین قابل چاپ سه‌بعدی بوده و با توجه به اینکه الیاف از جنس نانولوله‌های کربنی هستند، می‌توان آن‌ها را به راحتی در یک قطعه ساخته شده از الیاف کربن سنتی، که یک ماده بسیار رایج در تولید هواپیما است، جاسازی کرد.»

یکی از جنبه‌های اصلی این پروژه استفاده از دوقلو‌های دیجیتال است. دکتر زارزوسو توضیح می‌دهد: «آن‌ها دوقلو‌های دیجیتال نامیده می‌شوند، زیرا مدل‌های دیجیتالی بسیار دقیقی هستند که در طول چرخه زندگی به‌روزرسانی می‌شوند و بخش یا جزء فیزیکی داخل هواپیما را در زمان واقعی شبیه‌سازی می‌کنند. از طریق حسگر تعبیه شده، بخش فیزیکی قادر است به طور مستقیم با مهندسان روی زمین ارتباط برقرار کند. برای مثال، اگر در حین پرواز در اثر تگرگ ضربه خورده باشید، اطلاعات مربوط به هر گونه آسیب احتمالی به قطعه توسط آن حسگر ثبت می‌شود و سپس به طور خودکار به دوقلو دیجیتال آن ارسال می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، شبیه‌سازی‌هایی که ما در حال توسعه آن هستیم، می‌توانند خطری را که می‌تواند بر یکپارچگی ساختاری قطعه اثر داشته باشد، تجزیه و تحلیل کرده و طول عمر باقی‌مانده آن را تعیین کند.»

بر اساس مطلب منتشره در وبگاه ستاد توسعه فناوری نانو؛ حسگر‌های چاپ سه‌بعدی هواپیما می‌توانند به روش‌های مختلفی به کاهش هزینه‌ها کمک کنند. پروژه DOMMINIO (روش دیجیتالی برای ساخت نسل بعدی بهبود یافته قطعات چند منظوره بدنه هواپیما) در حال توسعه یک روش دیجیتالی جدید برای طراحی، ساخت و صدور گواهینامه قطعات چند منظوره و هوشمند بدنه هواپیما است، در ژوئن ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شش بازیکن نوجوان اصفهانی در فهرست تیم ملی فوتبال نوجوانان
اقامه نماز باران در حرم امام‌زاده شاه قاسم (ع) یاسوج
توزیع ۲ هزار تن بذر گندم در گلستان بین کشاورزان
صدور گواهی انحصار وراثت با بهره‌گیری از داده‌های پایگاه خانواده ثبت احوال
مهار آتش سوزی نخلستان‌های بندرعباس
نشست مشترک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و سفیر چین برای گسترش همکاری‌های ترانزیتی و تولیدی
اعزام پیرغلامان یزدی به اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی در مشهد
چهارمین موفقیت بین المللی فیلم رودخانه‌ها برنمیگردند به تهیه کنندگی و‌کارگردانی امید شکریازی
سامانه گرمسیری به دشت‌های گاوی و بان‌رحمان رسید
زعفران در انتهای مسیر برند‌سازی جهانی
مختومه شدن بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ پرونده در دادگاه صلح لرستان
آغاز برداشت طلای سرخ در بهمن آباده
نشست هم اندیشی دبیرخانه های شورای سلامت و امنیت غذائی منطقه ۵ کشور
فصل جدید پویانو با اضافه شدن ۴ عروسک جدید
هوای فارس سرد و بی باران
عیادت نماینده ولی فقیه در خوزستان از جوان حادثه دیده اهوازی
آشنایی ۷۰۰ هزار نوجوان با مجموعه سرگذشت استعمار
نوسازی ناوگان دریایی نیازمند ۱۶ میلیارد یورو منابع مالی
انتشار کتاب سرگذشت شهرکرد
واقعیتی که پنهان نمی ماند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
شهادت ستوانیکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)