پخش زنده
امروز: -
ممکن است در یک فرودگاهی که قرار دارید در کمتر از ۵ دقیقه کل شرایط جوی تغییر کند و دید هم جزء آن شاخصهایی است که این اتفاق برایش میافتد ، زمانی که پرواز بندر عباس میخواسته انجام شود دید افقی به ۱۸۰۰ متر کاهش پیدا میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما : شبکه دو سیما در برنامه صبحانه ایرانی با آقای حسام قربانعلی، مدیرکل روابط عمومی ایران ایر در مورد تأخیر ۸ ساعته پرواز هواپیما ۴۵۷ ایران ایر از بندرعباس به مقصد تهران گفتگویی انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.
مجری: سلام عرض می کنم خدمت شما و وقت شما بخیر
مهمان برنامه: بنده هم سلام عرض میکنم خدمت شما و همکاران محترمتان
سؤال: درباره اتفاقی که صبح افتاده است به ما توضیح میدهید که چرا این پرواز ۸ ساعت تأخیر داشته است و با مسافران اینگونه رفتار بوده است؟
آقای قربانعلی: درخصوص پروازی که مسافر عزیز ما برای شما گزارشی را ارسال کردند قضیه به این ترتیب بوده است که، ما در روز گذشته به علت پایداری سامانه سایکلونیک در غرب و جنوب غرب کشورمان تقریباً عمده فرودگاههای کشور با کاهش دید افقی روبرو بوده است و این قضیه از فردگاه بندرعباس هم مستثنی نبوده است. ما برای توقف در فرودگاه بندرعباس در ساعتهایی که ۱۹:۴۰ که زمان اصلی پرواز بوده است ۲ هزار متر دید افقی نیاز داشتیم با توجه به اعلانی که اداره کل فرودگاه بندرعباس برای شرکت هواپیمایی مخابره کرده است و در زمانی که پرواز میخواسته انجام شود دید افقی به ۱۸۰۰ متر کاهش پیدا میکند. خوب ما سیستمهای متعددی را برای تقرب به سمت فرودگاهها داریم که سیستمی که درحال حاضر آپ پرشنال است و عملیاتی است در فرودگاه بندرعباس این حداقل دید را برای ما به صورت الزام آور قرار میدهد. هواپیمایی که قرار بوده پرواز بندرعباس را انجام دهد از مسیر قبلی میآید به علت همین پایداری شرایط نامساعد جوی و کاهش دید در فرودگاه کرمان قدری با تأخیر روبرو میشود و از کرمان به سمت تهران لاجرم با تأخیر میآید و در زمان مسافرگیری و پذیرش مسافر شرایط مساعد بوده است و در زمان درخواست برای فرود هواپیما از مبدأ تهران متأسفانه ما با این کاهش دید مواجه میشویم. طبق قوانین مجبوریم که پرواز در حالت سرپا نگه داریم تا اعلان جدید گزارش هوایی از فرودگاه مقصد که این اتفاق هم مجبور بودیم که برای شرایط ایمنی و شرایط الزام آوری که ما را برای پرواز مجبور میکند.
سؤال: این خیلی عالی است که شما مراقب بودید که مراقبت کردید از پرواز اینکه ایمن انجام شود، اما این توضیحاتی که میفرمایید به هیچکدام از این مسافرها داده نشده است. اگر شرایط جوی مساعد نبوده چرا مسافر.
آقای قربانعلی: ممکن است در یک فرودگاهی که قرار دارید در کمتر از ۵ دقیقه کل شرایط جوی تغییر کند و دید هم جزء آن شاخصهایی است که این اتفاق برایش میافتد یعنی در زمان پذیرش مسافر حتماً شما این به صورت دستورالعملهای بسیار رایج و مقدماتی است که بعد از انجام چکهای عملیاتی و تضمین یفیت برای ایمنی پرواز در زمان پذیرش مسافر حتماً توسط مرکز کنترل پرواز هما تمام این موضوعات دقت میشود چک میشود و اینها جزء لاینفک و جزء الزامات حداقلی مجموعه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.
سؤال: اینکه مسافران سوار شدند و خواستند پیاده شوند نگذاشتند و بعد گفتند پیاده شوید و برای پیاده کردن مسافر از تکنیک قطع کردن تهویه هواپیما استفاده شده است چه؟
آقای قربانعلی: اصلاً یک همچنین موضوعی صحت ندارد شرط اولیه هما درکنار ایمنی و ارائه خدمات مسافری تکریم مسافران است.
سؤال: ظاهراً اتفاق نیفتاده است. نمیگوییم این یک اتفاق رایج در هواپیمایی شما است.
آقای قربانعلی: موضوعی که ما با آن روبرو هستیم این است که بعد از پذیرش مسافر بعلت چکهای امنیتی که در فرودگاه اتفاق میافتد این فرآیند فرآیند بسیار بسیار پیچیدهای خواهد بود ما منتظر هوا بودیم ما استیمیتی از خراب بودن هوا در ۲ ساعت گذشته نداشتیم میدانستیم که هوا ممکن است شرایط بهبود را پیش ببرد و با دید حداقل کاهش ۲۰۰ متری مواجه بودیم که امید داشتیم در هواهایی که میگیریم این اتفاق بیفتد. فرآیند پذیرش مسافر فرآیند چک بار مسافر و تخلیه و بارگیری فرآیند بسیاربسیار هستند به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ زمانبری ممکن بود که در ۳۰ دقیقه بعدی هوا مساعد شود و پرواز انجام شود که ما همین انتظار را داشتیم و به همین خاطر نمیتوانیم فرآیند تخلیه مسافر را دنبال بکنیم و مجبور هستیم که با مسافر همگام و همراه باشیم.
سؤال: فکر میکنم اگر توضیح داده شود به خود مسافر، مسافر خودش هم با شما همراه میشود.
آقای قربانعلی: بله حتماً جزء دستورالعملهای ما هست. حتماً مهمانداران ما و خلبان ما در پرواز این گزارش را برای مسافر انجام داده اند و به عرض شان رسانده است منتها من یک توقعی همیشه از رسانه ملی داشته ام و آن هم آگاهی بخشیدن و افزایش آگاهیهای عمومی است.
سؤال: اینکه شما الان روی خط هستید برای همین موضوع است. ما وقتی مشکل را مطرح میکنیم این بی جواب نماند و اتهام ناروا به شما زده نشود.
آقای قربانعلی: وظیفه ما پاسخگویی است من از منظر دیگری میگویم میگویم اگر ما بتوانیم آگاهیهای عمومی مردم را نسبت به پدیده هوانوردی که روزانه هزاران نفر دست به گریبان آن هستند و با آن پرواز میکنند و از این وسیله بسیار ایمن استفاده میکنند خوب است که درخصوص شرایط جوی و حداقلهایی که ما در فرودگاهها دنبال میکنیم و این کار را اداره میکنیم مردم بدانند و با ما بیشتر همراه شوند و ما بتوانیم شرایط بهتری را برایشان مهیا کنیم. عذرخواهی میکنم از که ناراحتی که برای دوستان مترصد شده است بدانند که خادمان آنها لحظه به لحظه دارند شرایط را دنبال میکنند حساسیتی که وجود دارد در هواپیمای جمهوری اسلامی ایران و صنعت هوانوردی همه دست به دست هم میدهند اول برای ایمنی و بعد برای آسایش مسافران، و بدانند که یک پروازی که یک دقیقه تأخیر بخورد اولین اتفاقی که میافتد کل بدنه اداره کنترل هماهنگی پرواز را ناراحت و نگران میکند و همه لحظه به لحظه شرایط را دنبال میکنندن تا حداقل نارضایتی پیش بیاید تا انشاالله مردم به سلامت به مقصد خودشان برسند.