پخش زنده
امروز: -
مراسم اختتامیه نخستین رویداد «مشکلگشا» با موضوع چالشهای نرسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران و راهکارهای نوآورانه برای فائق آمدن بر چالشهای موجود با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کامیار محبوبیان، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در این مراسم گفت: در چندماه گذشته و از زمان افتتاحیه این رویداد فضایی ایجاد شد تا ارائه دهندگان طرح روی ایدههای خود کار کنند. در این مدت ۸ ایده نهایی و به پایداری رسیدند تا برای ارائه آماده شوند.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی به بحث داوری این رویداد هم اشاره کرد و گفت: داوری در این مرحله انجام شد. برهمین اساس با ۸ فاکتور شامل نوآوری و خلاقیت (بدیع بودن و ابتکاری بودن، ساده بودن اجزاء ایده)، قابلیتهای تیمی (پشتیبانی تیم از ایده، ارزیابی میدانی انجام شده توسط تیم، مشارکت اعضاء در تولید MVP)، دقت به منابع لازم و نحوه تامین سرمایه، شاخصهای ریسک، استفاده از موضوع رویداد در طرح، قابلیت تولید محصول و رعایت استانداردهای فنی، اجرایی بودن طرح و در نهایت نحوه ارائه ایدهها بررسی و امتیازدهی میشود و نهایتا جمعبندی خواهند شد.
وی گفت: هیئت داوران به این نتیجه رسید که همه ایدهها در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی مستقر شوند. بر همین اساس سه تیم میقات، الزهرا و ماهد به عنوان پیشرو انتخاب شدند. تیم پنجم "جویا" اعلام و مقرر شد در بستر مسجدکالا ایده خود را ادامه دهد. تیم چهارم" اتاق بازی آلا " و تیم سوم " دایرةالمعارف قرآنی" معرفی شد و در نهایت تیم "خیزش " رتبه دوم و تیم "شفق " مقام اول نخستین رویداد مشکلگشا را به خود اختصاص دادند.
«تیم الزهرا» به عنوان اولین ارائه دهنده کار خود را با طرح «نرمافزار حفظ و تثبیت» آغاز کرد. جامعه هدف این طرح دانشجویان و جوانان علاقهمند به حفظ قرآن که در راه حفظ با مشکلاتی رو به رو هستند بیان شد
تیم دوم «دائره المعارف علوم قرآنی» بود که با ایده سایت (پیشرو) و نرم افزار تعاملی و هوشمند حفظ قرآن کریم با تمرکز روی هوش مصنوعی و شبکه و اینترنت و قابلیتهای پیشرفته سمعی و بصری شبکهها ارائه شد. این ایده نیز باهدف ایجاد سهولت در حفظ قرآن کریم و تثبیت آن از طریق مرور و تمرین با استفاده از فنآوریهای نوین سختافزاری و نرمافزاری بهویژه هوش مصنوعی و سامانههای تعاملی مبتنی بر شبکه و اینترنت با قابلیتهای پیشرفته متنی و صوتی و تصویری قابل دسترس عموم مردم ارئه شد. از قابلیتهای این ایده پوشش تمام ردههای سنی جامعه از ۴ سال به بالا با تمرکز بیشتر روی نابینایان و معلولان بود.
سومین تیم ارائه دهنده «جویا» بود که با ارائه ایده بستر (پلتفرم) برخط جستوجوی خدمات قرآنی ارائه شد. جویا، یک بستر برخط جستوجوی خدمات قرآنی اعم از مؤسسات آموزشی، دارالقرآنها، مساجد، حسینیهها و ... است که با ارائه خدمات مقایسهای با ویژگیهای نزدیکترین فاصله مکانی، ارزانترین قیمت و سابقه بهتر مربیان درصدد تأمین نیاز بازار تقاضای خدمات قرآنی است. این برنامه با تسهیل فرآیند جستوجوی خدمات آموزشی قرآن در دستهبندیهای مشخص با فیلترهای دقیق در یافتن خدمات مورد نظر نقش مهمی را ایفا میکند.
چهارمین تیم ارائه دهند «ماهد» بود که با عنوان مؤسسه حفظ با قابلیتهای تسهیلگر برای حفاظ و نوگرایی در ساخت از خود دفاع کرد. راهاندازی مکانی خلاقانه و جامع برای حافظان قرآن کریم هدف ماهد است. این مکان در واقع یک مکان خلاقانه است به قابلیتها و ویژگیهای قرآنی و اسلامی است که نیاز حفاظ را نیز برطرف میکند.
گروه بعدی «میقات» بود که با ایده شبکه اجتماعی حفاظ ایده خود را ارائه داد. این ایده نیز با هدف تعامل بین حفاظ، به اشتراکگذاری تجربیات و همبستگی و حمایت حفاظ از همدیگر ارائه شد. مخاطبان این طرح نیز مربیان با تجربه، نوپا و مربیان دارای تکنیکهای خلاق و افراد و خانوادههای متقاضی حفظ بود.
تیم بعدی «اتاق بازی آلا» بود که با ایده اتاق بازی قرآنی برای نوجوانان طرح خود را ارائه داد. این ایده با هدف ضرورت کار قرآنی برای نوجوانان که در دورهای با روحیات و شرایط خاص هستند، استقلال طلبی، علاقه به حضور در گروه همسالان، علاقمند به تعامل و بازی، فقدان تمرکز برای مدت طولانی بر یک موضوع و دغدغه والدین برای وجود دوستان خوب و تفریحگاههایی با محیط سالم برای نوجوانان خود ایجاد شد.
«خیزش ۱۰ میلیونی حافظان قرآن کریم» تیم بعدی بود. این طرح به صورت برگزاری مسابقه اجرا میشود و مخاطبان این ایده نیز در قدم اول همه بانوان و دختران شهر اراک، بدون محدودیت سنی و در ادامه همه افراد در کل کشور، اعم از آقا و خانم با هر سن و هر شرایطی عنوان شد.
«شفق» تیم دیگری بود که ایده خود را با عنوان داستان تعاملی در قالب نرم افزاری با محوریت حفظ موضوعی ارائه داد. براساس این ایده طراحی یک اپلیکیشن بازی با محتوای آموزشی جذاب با هدف آموزش غیر مستقیم در قالب داستان تعاملی، ایجاد قابلیت اجرای آفلاین همه بخشهای برنامه با روش پلکانی یعنی افزودن قابلیتهای بیشتر و به روزرسانی برنامه در هر مدت زمان مشخص ساخته خواهد شد.
جوایز این رویداد به این شکل است به ازای هر ۱۰ گروه ۵۰ میلیون تومان حمایت مالی برای تولید محصول گروه برگزیده ارائه خواهد شد. همچنین همه گروههای توانمند شرکتکننده، در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی استقرار پیدا خواهند کرد.
رویداد ملی مشکلگشا را مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی از مراکز تابعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی با همکاری وزارت ورزش و جوانان برگزار کرده است.
مشکلگشا سلسلهرویدادهایی است که هر بار بر یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایدههای برگزیده اجرا میشود و اینگونه شرکتها، دانشگاه ها، مسئولان و علاقهمندان را درگیر حل آن مسئله کند.