باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم، زیرا این نهاد در کنار آموزش، ظرفیتهای پژوهشی دارد که سایر دانشگاهها از آن برخوردار نیستند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، در نشست هماندیشی رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جهاددانشگاهی تشکیل شد تا خلاء تولید علم و فناوری در کشور را پر کند، همانگونه که در زمان جنگ تحمیلی نیز خدمات ارزندهای را انجام داد.
وی با اشاره به اهمیت آمایش آموزش عالی در کشور و بیان اینکه مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش این مهم را متذکر شدهاند و در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشگاهیان به اجرای آن تأکید فرمودند افزود: سه بند اول آمایش آموزش عالی ساماندهی است و باید این ساماندهی در رشتهها، اشتغال فارغالتحصیلان و مدیریت انجام شود.
دکتر عمو عابدینی بابیان اینکه دانشگاههای ما باید دانشگاه تمدن ساز باشند به ارائه توضیحاتی پیرامون ساماندهی آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: ارائه آموزش در کنار پژوهشکدهها، مدلی موفق در جهان است که جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد تا این مدل را در کشورمان پیادهسازی کند.
وی بابیان اینکه جهاددانشگاهی میتواند مدیریت توسعه فناوری در کشور را عهدهدار شود و این به یکی از مأموریتهای نهاد تبدیلشده است گفت: دو مأموریت را برای فعالیت دانشگاهها در آینده پیشبینی کردهایم -یکی مأموریت در علوم و فناوریهای راهبردی برای آینده و دیگری دانشگاههای نیازمحور که جهاددانشگاهی در هر در مأموریت میتواند ورود کند.
وی بابیان اینکه رتبههای برتر، نخبگان استعدادهای تحصیلی در دانشکدههای علوم و فناوریهای راهبردی پذیرش میشوند ادامه داد:در دانشکدههای نیاز محور نیز رشتهها با توجه به نیاز صنعت و جامعه و شغل محور هستند.
دکتر عمو عابدینی در ادامه با بررسی وضعیت آموزش عالی در جهاددانشگاهی پیشنهاد داد که این نهاد از ظرفیت اعضای هیئت علمی خود بهصورت یکپارچه برای انجام آموزشها در حوزههای اشاره شده استفاده کند.
مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت کلی آموزش عالی کشور گفت: هماکنون دانشگاههای بزرگ هم در جذب دانشجو مشکلدارند و به دنبال تدوین راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.
وی از جذب دانشجویان خارجی بهعنوان یکی از ظرفیتها نام برد که در دانشگاههای بزرگ نیز دنبال میشود.
نایینی بابیان اینکه جهاددانشگاهی هم اکنون مزیتهایی در این زمینه دارد گفت: به طور مثال رشتههای زیستفناوری که با همکاری پژوهشگاه رویان هماکنون در این نهاد آموزش داده میشود در کشورهای همسایه همچون پاکستان و هندوستان طرفداران بسیاری دارد که میتوان سازوکاری برای جذب این دانشجویان بینالمللی پیشبینی کرد.
وی با بیان اینکه اگر میخواهیم آموزشها در جهاددانشگاهی ادامهدار باشد باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاهها حرکت کرده است و جهاددانشگاهی نیز در این زمینه باید مراکز آموزش عالی خود را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.
رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه باید از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی در سطح کشور بهدرستی استفاده کنیم تأکید کرد: هرچه زودتر باید آمایش، ساماندهی و بازآفرینی آموزش عالی در این نهاد را به سرانجام برسانیم.
در بخش دیگری از این نشست هماندیشی - دکتر محمد محسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز بابیان اینکه مراجع سیاستگذار حوزه آموزش عالی کشور به سمتی در حرکتاند که به تجمیع مراکز آموزش عالی منجر میشود افزود: از اواخر پارسال این موضوع با شدت بیشتری دنبال میشود و این نشست هماندیشی نیز برای بررسی وضعیت آموزش عالی جهاددانشگاهی تشکیلشده است.
وی با تشریح وضعیت جاری آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی در این نهاد گفت: هماکنون در دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ۳۳۶ کد رشته محل بالغ بر ۲۲ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و تاکنون ۸۰ هزار دانشجو نیز از این مراکز آموزشی فارغالتحصیل شدهاند.
دکتر غفوریان به ارائه آماری از تعداد اعضای هیئتعلمی، کارکنان، رشتههای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پرداخت گفت: تجمیع کردن فعالیتهای آموزش عالی در جهاددانشگاهی یک سری فرصتها و تهدیدها دارد که باید جوانب آن بررسی شود.
وی افزود: همراستایی با سیاستهای وزارت علوم و اخذ حمایتهای متناسب؛ همافزایی در استفاده از امکانات هیئتعلمی فضا و تجهیزات جهاددانشگاهی؛ برقراری مدیریت یکپارچه در سیاستگذاری و مقررات گسترش و توسعه کمی فعالیتهای آموزش عالی این نهاد در استانها؛ ارتقاء به دانشگاه جامع؛ جذب دانشجوی خارجی ازجمله فرصتهای مورد تأکید معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی برای تجمع دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد بود.
وی همچنین به برخی تهدیدها نیز اشاره کرد و از منفی شدن ترازهای مالی، کند شدن فرایندها، تفاوت در وضعیت نیروی انسانی، از بین رفتن اعتبار ناشی از سه دهه فعالیت مستقل، افت کیفی و وجود مراکز ناهمسان بهعنوان برخی از این تهدیدها نام برد.
دکتر غفوریان با اشاره به اینکه این فرایند برخی چالشها و ملاحظات دارد که باید قبل از هرگونه اقدامی موردتوجه قرار گیرد افزود: چگونگی ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، نحوه ارتباط شعب با دانشگاه، واحدها و ستاد معاونت آموزشی، قوانین و مقررات حاکم بر آنها امور اداری، استخدامی، مالی و وضعیت نیروی انسانی، رشتههای جاری، صدور گواهینامهها، ترکیب هیئتامنا و... ازجمله این چالشها است گفت: همچنین باید مشخص شود که این فرایند تدریجی یا دفعی بوده و آیا همه مؤسسات وارد فرایند تجمیع خواهند شد یا تصمیم دیگری گرفته میشود.
دکتر سید رضی آقا سعیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی نیز در این نشست هماندیشی بابیان اینکه باید کلانراهبرد آموزش در جهاددانشگاهی تدوین و تعریف شود تأکید کرد: میتوانیم مدلی منحصربهفرد را در حوزه آموزش عالی در این نهاد طراحی و تدوین کنیم.
وی با اشاره به وضعیت بازار آموزش عالی در سالهای آینده گفت: هماکنون برخی از شرکتهای بزرگ خصوصی دیگر مدرک برایشان مهم نیست و به سمت مهارت محوری رفتهاند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با طرح این سؤال که باید مشخص شود که جهاد دانشگاهی از آموزش عالی به دنبال چه است و آینده آنچه میشود؟ گفت: همانگونه که در این نشست تأکید شد ما نباید کار کهنه را انجام دهیم و باید به سمت نو شدن در آموزش عالی حرکت کنیم.
گفتنی است؛ در این نشست هماندیشی شرکتکنندگان بهصورت حضوری و مجازی مواردی را درباره آشفتگی در تصمیمگیریهای آموزش عالی کشور، توجه به اهمیت اقتصاد آموزش عالی، هماهنگی آموزش عالی و پژوهش در جهاددانشگاهی، توجه به مزیتهای جهاد دانشگاهی در توسعه و ساماندهی آموزش عالی این نهاد، لزوم نوآوری در آموزش عالی این نهاد، طراحی و تدوین مدل آموزش عالی جهاددانشگاهی، توجه به ظرفیتها و مزیتهای استانی، تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی، تدوین نقشه راه آموزش عالی جهاد دانشگاهی لزوم آسیبشناسی فرایند فعلی موردبحث و بررسی قراردادند.
همچنین بر اساس اعلام معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مقرر شد با تشکیل یک کارگروه تخصصی و بررسی ابعاد مختلف و ظرفیتهای داخلی جهاددانشگاهی، مدلی برای ادامه فعالیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این نهاد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برای ارائه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده شود.