پخش زنده
امروز: -
روایتهای BBC در خصوص درگذشت مرحومه نیکا شاکرمی که به عناوین مختلف دستمایه جعل نویسی رسانههای معاند قرار گرفته است جزو آخرین تکاپوهای امپراطوری دروغین این رسانههاست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه امواج شبهه رادیو گفت و گو در گفتگو با علیرضا داودی (کارشناس و تحلیل گر حوزه رسانه) و محمد قادری (کارشناس و فعال رسانه) به بررسی تبارشناسی مدلهای تکامل تبلیغی bbc فارسی با رسانههای بیگانه چگونه بحرانها را در ایران ایجاد و گسترش میدهند پرداخت.
تمرکز BBC بر فرآیند سیاسی ایران
محمدرضا اشراقی کارشناس مجری برنامه در ابتدا با اشاره به این موضوع که رسانههای معاند سعی بر این دارند تا تکنیکهای مختلف را به کار بگیرند و موضوعات تک ساحتی را تبدیل به زوجهای گزارهای جهت ایجاد خط موازی کنند، گفت: روایتهای BBC جهانی در خصوص درگذشت مرحومه نیکا شاکرمی که به عناوین مختلف دستمایه جعل نویسی رسانههای معاند قرار گرفته است جزو آخرین تکاپوهای امپراطوری دروغین این رسانهها است که ماموریتشان سنخیتی با اطلاعرسانی ندارد و مکلف به انواع شبهه سازی و جهت دادن به جو روانی جامعه هستند تا بدینگونه مخاطبان را وارد بنبست بدبینی و هراس از رویدادهای جاری در جامعه کنند.
وی افزود: این رسانهها تلاشهای بسیاری را در خصوص حکم اعدام توماج صالحی نیز انجام دادند که همه گواه بر بحرانسازیهای هدفمند و نشأت گرفته از شناخت توأمان با شرایط روز جامعه است، اما در این میان نباید دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و برنامهریزیهای رسانهای این شبکهها را از یاد برد. اما مدلهای تکامل تبلیغی شبکهای مثل BBC چگونه سپری میشود؟
داودی در ادامه صحبتهای کارشناس مجری برنامه با تاکید بر این موضوع که مدلهای تکامل تبلیغی شبکه کهنهکاری مانند BBC به تبار تبلیغی این شبکه برمیگردد، عنوان کرد: بیبیسی دارای عقبهای ۸۰ ساله در ایران است و مهمترین ظهور و بروز این شبکه در عرصه فرآیند سیاسی ایران است. زمانی که راجع به بیبیسی صحبت میشود در واقع صحبت راجع به یکی از قدرتمندترین رسانهها در بین قدرتمندان رسانهای است، اما این به این مفهوم نیست که بیبیسی بدون مشکل است بلکه گاهی قدرت یک رسانه در نشان دادن زوایای آشکار برای پنهان کردن ضعفهای نهان است.
وی ادامه داد: زمانی که از بیبیسی صحبت میشود ابتدا باید دو پیش فرض را پذیرفت، نخست اینکه بیبیسی رسانهای بسیار قدرتمند است و دوم اینکه این رسانه قدرتمند، باگهای بسیار بزرگ و متنوعی را در درون خود دارد. در حقیقت بیبیسی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا بیبیسی دوازده بهمن ۱۳۵۷ یک فرم از بیبیسی است و بیبیسی دوازده بهمن ۱۳۵۷ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ فرمی دیگر و بیبیسی بیست و دو بهمن ۱۳۵۷ تا سی و یک شهریور ۱۳۵۹ فرم دیگر بیبیسی است و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ شاهد تغییر فاز بیبیسی هستیم و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ نیز شاهد بیبیسی متفاوتی هستیم، از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ نیز یک سال طلایی برای بیبیسی بود که بهطور کامل کمپین میکند و حتی تغییر دیافراگم محتوایی میدهد.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: بیبیسی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ مرحله اول نوزایی تبلیغی را تجربه کرد و از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ فرآیند دوم را طی میکند، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ فرآیند سوم و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ فرآیند چهارم و سال ۱۴۰۱ دگردیسی دوم یا کمپین دوم را پس از سال ۱۳۸۰ تجربه میکند، بنابراین زمانی که صحبت از بیبیسی میشود صحبت از رسانه تکامل یافته از بدو تولد نیست.
پیشدستی بیبیسی در موضوعات ایران به کمک تقاطع ماینینگ
داودی در ادامه گفت: سه دلیل وجود دارد که بیبیسی از بدو تولد تکامل یافته نبوده است، نخست انطباق رسانه بر فضای جامعه شناختی در ایران، در بین رسانهها جامعه شناسترین سردبیر رسانهای لارا پطروسیان است که در حال حاضر در بیبیسی مشغول به کار است، این فرد حافظه تاریخی جامعه ایران در بیبیسی است و با فاصله زیادتری از وی صادق صبا نیز حافظه تاریخی، اجتماعی و سیاسی ایران در حوزه رسانه تلقی میشود.
وی عنوان کرد: بیبیسی رسانهای است که در بستر جمعآوری اطلاعات درست، انطباق با سیاستهای خود و تنظیم پرسپکتیو با اهداف خودش در جامعه ایران است به همین دلیل بیبیسی جزو بزرگترین رسانههایی است که بالغ بر ۱۶ روش جمعآوری اطلاعات را تنها در ایران دارد. در مرحله دوم بیبیسی در سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹، دوازده بهمن ۱۳۵۷ تا بیست و دو بهمن ۱۳۵۷ متوجه شد که آنچه از ۱۳۴۲ جمعآوری کرده است کمک نهایی برای پیشبینی ۱۳۵۷ را به او نداده است به همین دلیل طی آن چند روز مدل ماینینگ خود را تغییر داد.
این کارشناس ارشد رسانه افزود: مدل ماینینگ CNN و Fox News بسیار به یکدیگر شبیه است و از آن طرف نیز العربیه و Fox News مشابهت دارند و الجزیره با الشرقیه و MSNBC با فرانس ۲۴ بسیار شباهت دارد، این رسانهها در مدل ماینینگ بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما ماینینگ هیچ رسانهای در دنیا شبیه به بیبیسی نیست، چرا که بیبیسی از روش تقاطع ماینینگ به جای ماینینگ موازی استفاده میکند و به همین دلیل راجع به موضوعات در ایران میتواند پیشدستی کند.
وی ادامه داد: مرحله سوم که از حدفاصل ۵۹ به بعد بود زمانی که دیتا رادیو بغداد به رادیو بیبیسی فارسی و تا سال ۸۱ نیز رادیو موسکو به بیبیسی اضافه میشود و بیبیسی از سال ۱۳۵۷ به بعد وارد مرحله مدل در حوزه رسانه میشود به همین دلیل افرادی که از سالیان گذشته این رادیو را دنبال میکنند آن را با برنامههای شبانگاهی میشناسند، یکی از مدلهایی که بیبیسی به آن رسیده این است که مردم ایران انتهای روز را به عنوان مدل برای ماینینگ استفاده میکنند.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: اگر بیبیسی را از همه ابعاد بررسی کنیم ردپای اعتلاف دو جریان را خواهیم دید، وزارت امور خارجه انگلستان و میز ایران در MI۶ که میتواند رسانهای را ایجاد کند که میتوان گفت اشراف خوبی بر موضوعات دارد و همچنین تسلط خوبی بر استفاده از تکنیکها دارد.
چرا بیبیسی دیگر آن قدرت سابق را ندارد؟
قادری در ادامه به مدلهای رسانههای بیگانه خاصه بیبیسی فارسی در مورد نیکا شاکرمی و توماج صالحی اشاره کرد و گفت: زمانی که به بحث در مورد بیبیسی پرداخته میشود و به صورت ماهوی بررسی میشود باید توجه داشت که به روند فعالیت این رسانه و فراز و فرودهایی که طی کرده نیز باید توجه کرد. ابتدا به این موضوع بپردازیم که بیبیسی برای چه تاسیس شد و چه کار ویژهای را قرار بود به سرانجام برساند، آیا در مقاطع زمانی مختلف توانسته به این هدف برسد، آیا توانسته تکمیلکننده پازل اتاق فکرهایی باشد که در نظر داشتند در بخشی از فرآیند عملیاتی خودشان از ظرفیت بیبیسی استفاده کنند و یا نه، اگر از این زاویه به موضوع نکاه کنیم درخواهیم یافت بریتانیا باتوجه به نقش و جایگاهی که در نظام بینالملل در اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ برای خود در نظام بینالملل تعریف میکند، بیبیسی جزو ارکان این فضا است.
وی ادامه داد: در قرن ۱۹ انگلستان یا بریتانیا تلاش میکند تا به کمک مدلهای استعمار قدیم و کهنه بازوهای خود را در اقسار نقاط دنیا بگونهای باز کند که آفتاب در امپراتوری بریتانیا غروب نکند، طبیعتا اتاق فکرهایی که برای این طراحی عکلیات میکردند متوجه این موضوع شدند که جنگها نیز نسل به نسل در حال عوض شدن است و از جنگهای کلاسیک و جنگهایی که تنها با استفاده از ابزار سرد در آن استفاده میشد به سمت ابزارهای گرم نیمه خودکار، خودکار و اتومات تا جنگهای موج چهارمی، جنگهای شناختی و ادراکی که با مدلهای ترکیبی چند لایه به ظهور و بروز میرسند، تغییر کرده است.
کارشناس و فعال رسانه افزود: بیبیسی نیز از آنجایی که نقش گرفت و وارد این معادله شد تا به امروز خودش را براساس این به روز شدنهای مداوم تنظیم میکند و بر اساس آن پیش میرود. امروزه به دلیل تقویت شدن جبهه مقابل بیبیسی و یا به دلیل اینکه ظرفیتها و پتانسیلهایش رو به افول است، بیبیسی دیگر آن قدرت سابق را ندارد و موج سازیها و فضاسازیهای کنونی موجب شده است تا اثرگذاری پیشین را نداشته باشد.
وی ادامه داد: رسانههای تروریستی شامل چندین معنا است یا رسانههایی که از تروریست حمایت میکند و یا خود بستری برای تحقق تروریسم است. این رسانهها بگونهای تولید محتوا میکنند که آن فضایی که در ذهن مخاطب ایجاد میکند منجر به فرآیندهای تروریستی و خشن میشود، زمانی که در چنین نمودار یا الگوریتمی بیبیسی را بررسی میکنیم متوجه میشویم که جایگاهی برایش تعریف شده است و در فضای جنگهای مدرن، پست مدرن و موج چهارم توانسته خود را به روز کند.
قادری با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی در بسیاری از موضوعات بیبیسی دیگر عنصر فعال مایشاء نیست، گفت: برخی از رفتارهای این رسانه گاهی منفعالانه است و کاملا واکنشی و پدافندی عمل میکند، به این معنا که بالاجبار از اتاق آفند خارج شده و نمیتواند طراحی ابتدا به ساکن کند.
بیبیسی فارسی یکی از اقتضاییترین رسانههای عملیاتی ایران
داودی با بیان این موضوع که بیبیسی زمانی که وبلاگ روز هفتم را زد و زمانی که در ترکیب رادیو بیبیسی فارسی و وبلاگ روز هفتم مقدمات شکلگیری بیبیسی فارسی سال ۱۳۸۷ را زد حائذ اهمیت بود، گفت: ذات بیبیسی، ذات حرکت بر روی یک تکنیک ساده است. بیبیسی امکان گفتن دروغ گرم راجع به ایران را ندارد و جنس حرکت آن در مواجه با ایران حرکت بر روی دروغ سرد است تا بتواند آن را گرم کند، یعنی آن چه که بیبیسی راجع به آن عملیات انجام میدهد اتفاقی کاملا سرد است و باتوجه به میزان کنشگری و یا پذیرشگری که در ایران از حدفاصل مخاطب تا مخاطب، مسئول تا مسئول و مسئول تا مخاطب اتفاق میافتد نشان دهنده این است که میتواند روی تکنیک مدنظر مانور دهد و یا این امکان فراهم نیست.
وی ادامه داد: اساسا بیبیسی هر فعالیتی را که انجام میدهد مبتنی بر این است که آیا آن اقدام منجر به تکامل و یا زنجیره پیام میشود و یا نه، به همین دلیل است که در کنار بیبیسی فارسی رادیو آزادی یا رادیو فردا فعلی وجود داشت. با گذر زمان دریافتند که رسانه اجتماعی ندارند از این رو تلویزیون بیبیسی، گزینه شهروند خبرنگار و شبکه من و تو، گزارشگر من و تو را خلق میکند، این اقدام در حقیقت تست سرد است.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: به همین دلیل است که بیبیسی فارسی مسائل اجتماعی را مطرح میکند و سپس متوقف میشود تا کنشگری در داخل یا زنجیره تأمین ارزش افزوده بیبیسی را در داخل بررسی کند؛ بنابراین بیبیسی زمانی که میخواهد کار بکند ابتدا دروغ سرد میگوید چرا که برای او خطری ندارد و اگر به نتیجه دلخواه نرسد مشکلی ایجاد نمیکند ولیکن اگر به نتیجه برسد موج سواری بیبیسی از همان لحظه آغاز میشود.
داودی عنوان کرد: یکی از نقاط ضعف بیبیسی این است که موضوعاتی که در ایران موج ایجاد میکند در حقیقت فکت اطلاعاتی به نقل از یک منبع آگاه نامشخص است. سیستم رسانهای و پیامی که در بیبیسی تولید میشود باتوجه به اینکه از دروغ سرد شروع میشود بلا استثنا ارتعاش سنجی میشود به همین دلیل نیز بیبیسی فارسی یکی از اقتضاییترین رسانههای عملیاتی علیه ایران است.
وی افزود: بیبیسی از سال ۸۸ به این طرف، ۸۵ درصد موجهایی که ایجاد کرده است موجهای پسینی بوده است یعنی منتظر مانده تا اتفاقی در ایران رخ دهد و آن را بزرگ کند، اما نتوانسته آن را به یک جرقه تبدیل کند. سال ۸۸ به دلیل عدم اتصال به محیط در داخل ایران باید رصد خود را قوی میکرد به معنای دریافت رخ داد پس از وقوع که به این معنا است که نمیتواند شروع کننده باشد و تنها میتواند روی آن موج سواری کند که مکانیزم بیبیسی فارسی راجع به وقایع در ایران است.
پروژه جدید غرب در خصوص نیکا شاکرمی
قادری در ادامه گفت: طبیعتاً باید رفتار سایر رسانهها را نیز بر مبنای متغیر دیگری بررسی کنیم که آن متغیر مسیر تحولات در داخل کشور ما است و یا به عبارت کلانتر مسیر تحولات در جبهه مقابل بیبیسی است. اینکه در جبهه مقابل چه اتفاقی میافتد و تحولات چه سمت و سویی پیدا میکند به عنوان یک متغیر اثر مستقیم بر رفتار و روند بیبیسی دارد. اگر موضوع نیکا شاکرمی را از جوانب مختلف بررسی کنیم نیز به این موضوع خواهیم رسید نخست اینکه صدور حکم توماج صالحی که میتواند بازخوانی موضوع نیکا شاکرمی باشد، نکته دوم به این موضوع بر میگردد که علی الظاهر مدیران بیبیسی با وزیر اطلاعات رژیم صهیونسیتی جلسهای داشتند مبنی بر موج سازی تا فشار جهانی را کمتر کنند که طبیعتا جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور و رکن جریان مقاومت باید محور و سیبل قرار میگرفت.
وی ادامه داد: در ماجرای نیکا شاکرمی قرار بر این بود که اگر دروغ سرد راجع به نیکا شاکرمی گرفت بلافاصله اینترنشنال و وی اوای حضور پیدا کنند. براساس توان و ظرفیت جبهه مقابل و روند و مسیر تحولاتی که در جبهه مقابل اتفاق میافتد ظرفیت سنجی کرده و مسیر خود را پیدا میکنند و به آن سمت حرکت میکنند.
قادری گفت: علمای علم ارتباطات و علمای علم سیاست بارها به این نکته از نقطه نظرهای علمی و پژوهی تاکید کردند که به هر میزان که بتوانید توانمندی و استقامت خود را به رخ بکشید طبیعتا دشمن ناتوانتر در مقابل شما خواهد بود.
داودی گفت: زمانی که صحبت از وضعیت فعلی بیبیسی میشود سه مسئله را باید مورد توجه قرار داد نخست اتصالات رسانهای و فرا رسانهای که بیبیسی دارد، نکته دوم به محیط فعالیت بیبیسی فارسی بر میگردد، محیط داخلی فعالیت بیبیسی فارسی محیط بسیار پیچیدهای است که به جنس رفتار و اکت مخاطب به صورت عام بر میگردد، جنس گمراه کنندگی دشمن یا فریب بزرگ توسط مردم در ذات مخاطب ایرانی نهفته است.
وی با تاکید بر اینکه ضریب موفقیت بیبیسی زیر ۵۰ درصد است، گفت: نقاط قوتی که ما در داخل ایجاد میکنیم در واقع به او کمک مرده است تا به این میزان برسد، اگر به بیبیسی دهه ۳۰ تا ۷۰ عدد ۹۰ را بدهیم، اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۵۰ رسیده است. اساسا کنشگری بیبیسی به زیر ۵۰ درصد رسیده است و باید مراقب بود تا در داخل به آن ضریب ندهیم.
قادری با اشاره به این موضوع که در داخل کشور نباید ظرفیتها و توامندیها را نادیده گرفت، افزود: هر آن چه که امروز داریم به این بر میگردد که در سمت درست تاریخ ایستادهایم، ما ظرفیتهایی داریم که به ما این نوید را میدهد که در مسیر درستی گام بر داشتهایم. نکته دوم به این موضوع بر میگردد که روایتگر بودن و شمل دادن روایت اول و روایت آخر از اهمیت بسزایی برخوردار است که لازم است به آن نیز توجه داشت.
داودی ادامه داد: مباحث اقتصادی اگرچه پاشنه آشیل است، اما گاهی دشمن روی این موضوع به شیوه روانی کار میکند و گاهی ضعف در داخل است و این رسانهها نیز به دنبال همین نقاط ضعف هستند تا بتوانند از آنها فرصتی برای جریان سازی خلق کنند.